ΙΕΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΣΤΟΝ ΣΥΡΙΖΑ

Από την Κέλλυ Φαναριώτη

Η σχέση της Αριστεράς με τη θρησκεία, ανεξαρτήτου δόγματος, ήταν πάντα δύσκολη και γεμάτη αντιφάσεις.
Από τα γεννοφάσκια του εν λόγω πολιτικού χώρου, η πίστη προς το Θείο, προσδιορίζονταν ως μια προσπάθεια της καθεστηκυίας τάξης να επιβληθεί προς τους αδύναμους και να αποτρέψει το ξεσηκωμό τους.

Με το πέρασμα του χρόνου αυτή ακριβώς η αντίληψη εγγράφηκε στο DNA της παράταξης και σε συνδυασμό με τη θέση πως στα δημόσια πράγματα δεν χωρούν θρησκευτικές προσεγγίσεις, διαμόρφωσαν συγκεκριμένες συμπεριφορές ακόμα και στο ανώτατο πολιτειακό επίπεδο.

Έτσι και στη χώρα μας, η παραδοσιακή στάση των αριστερών κομμάτων στην ορκωμοσία της εκάστοτε Βουλής, ήταν συγκεκριμένη και προσδιοριζόταν από την επιλογή του πολιτικού όρκου. Άλλωστε, δεν πάνε πολλά χρόνια από τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ του 3,5% και ο ίδιος ο κ. Τσίπρας ως νεοεκλεγέντας τότε αρχηγός, έμεναν έξω από την αίθουσα της Ολομέλειας στη Βουλή τη στιγμή που ο Αρχιεπίσκοπος ευλογούσε τις εργασίες του Σώματος.
Αυτή ακριβώς η τακτική σε μεγάλο βαθμό συνεχίστηκε και τα επόμενα χρόνια, με τον κ. Τσίπρα να γίνεται ο πρώτος πρωθυπουργός που επιλέγει τον πολιτικό και όχι τον θρησκευτικό όρκο κατά την ανάληψη των καθηκόντων του.
Ωστόσο, κατά την τελευταία ορκωμοσία της Βουλής όπως και σε αυτή του νέου υπουργικού συμβουλίου, παρατηρήθηκε ένας ιδιαίτερα αυξημένος αριθμός βουλευτών και υπουργών που επέλεξαν να επιστρέψουν στις πατροπαράδοτες για τον τόπο συνήθειες.

Συγκεκριμένα περισσότεροι από 20 βουλευτές έδωσαν θρησκευτικό όρκο, μεταξύ των οποίων ο Γ. Αμανατίδης, Θ. Τζάκρη, Μ. Μπόλαρης, Θ. Παραστατίδης, Π. Κουρουμπλής, Δ. Μάρδας, Γ. Μιχελογιαννάκης, Ο. Τελιγιορίδου, ενώ οι Ν. Ξυδάκης, Π Νικολούδης, Γ. Τσιρώνης και Ρ. Αντωνοπούλου, έκαναν το σταυρό τους κατά τη διάρκεια του αγιασμού.
Το μπλοκ των θρησκευόμενων

Στους κόλπους αυτών των βουλευτών φαίνεται ότι επικρατεί η αντίληψη πως πλέον ο ΣΥΡΙΖΑ αρχίζει να εκπροσωπεί τη μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, αυτό που χαρακτηριστικά αναφέρουν ως « κοινωνικό ΣΥΡΙΖΑ». Μάλιστα, παρά το γεγονός πως δεν είναι οργανωμένη ομάδα κάποιοι εξ αυτών είδαν με μεγάλο ενδιαφέρον τα αποτελέσματα της ορκωμοσίας στη Βουλή.

Πάντως, όπως επισημαίνουν, η διάκριση αυτή ενδεχομένως να μην αντανακλά τις πραγματικές διαστάσεις του ζητήματος, καθώς ο τρόπος που επιλέγει ο καθένας να ορκιστεί δεν αντανακλά και τις πραγματικές θρησκευτικές του πεποιθήσεις. «Η στάση ζωής δεν προσδιορίζεται ούτε περιορίζεται από τον τύπο του όρκου, αλλά από το βίωμα και τους τρόπους έκφρασής του», δηλώνει στην “F” ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάρκος Μπόλαρης, επιχειρώντας να αναδείξει αυτή ακριβώς την διάκριση.

Η άλλη όψη

Στον αντίποδα υπάρχει ακόμα μια ισχυρή μέσα στον ΣΥΡΙΖΑ ομάδα που επιμένει να διατηρεί τις αρχές της διάκρισης μεταξύ της πολιτικής και θρησκευτικής λειτουργίας του κράτους.

Ο ίδιος άλλωστε ο πρωθυπουργός με τη στάση του , τουλάχιστον σε προσωπικό επίπεδο, έχει δείξει την κατεύθυνση προς την οποία κλείνει: δεν έχει δώσει ποτέ θρησκευτικό όρκο ούτε στη βουλή ούτε στο προεδρικό μέγαρο, δεν έχει παντρευτεί και έχει ονοματίσει τα παιδιά. Γύρω από το πρόσωπο του στοιχίζεται ομάδα βουλευτών που είτε ασπάζονται τις ίδιες αρχές είτε ακολουθούν πιστά το παράδειγμα του προέδρου.

Ανεξάρτητα πάντως από τις πεποιθήσεις των βουλευτών αυτών, το βασικό τους επιχείρημα είναι πως στα ερωτήματα που αφορούν την Πολιτεία, οι απαντήσεις θα πρέπει να είναι πολιτικές. Σε αυτή τη γραμμή είναι και η θέση του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, ο οποίος εμφανίζεται θιασώτης του πολιτικού όρκου, καθώς θεωρεί πως η Βουλή είναι τόπος πολιτικής και όχι θρησκευτικής δραστηριότητας.

Σε κάθε περίπτωση, οι πραγματικές ισορροπίες στο εσωτερικό του «νέου» ΣΥΡΙΖΑ, θα φανούν κατά την συζήτηση που θα ανοίξει στο μέλλον με αφορμή την συνταγματική αναθεώρηση. Εκεί θα αναζητηθούν ευρύτερες πλειοψηφίες για ζητήματα όπως οι σχέσεις μεταξύ του Κράτους και της Εκκλησίας.

Δημοσιεύθηκε στις 11/10/15 στην εφημερίδα “Freddo”.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s